Пошук по сайту


Уроках математики

Уроках математики

Сторінка1/4
  1   2   3   4
Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. с. Маяки

Елементи українознавства на уроках математики

Збірник вправ

Білінець Є.С.



2016р.

Елементи українознавства на уроках математики Збірник вправ.- ЗОШ І-ІІІст. с.Маяки, 2016- 76с.

В збірнику подано математичні задачі з елементами українознавства для учнів 5-9 класів, ілюстровані картинками. Призначено для використання в урочній і позаурочній роботі з математики. Математичні задачі з елементами українознавства спрямовані не лише на засвоєння певної навчальної інформації, удосконалення математичних умінь і навичок, а й на формування особистісних рис і життєвих принципів дитини.

Рекомендовано для вчителів математики, керівників гуртків, вихователів та учнів, а також для всіх тих, хто прагне поглибити свої знання з математики та більше дізнатися про свій край

Автор: Білінець Єва Степанівна- вчитель математики, вища категорія, звання Старший вчитель

Навчальне видання затверджено методичною радою______________________________________

Протокол №_____від___________________2016р.

Зміст

  1. Вступ_______________________________________4

  2. Математичні задачі з елементами українознавства для 5–9 класів

5 клас_______________________________________6

6клас_______________________________________22

7клас_______________________________________38

8клас_______________________________________47

9клас_______________________________________52

  1. Задачі на кмітливість_________________________59

  2. Усні задачі-жарти____________________________60

  3. Логічні задачі________________________________64

  4. Елементи народної математики_________________67

  5. Українські народні міри довжин, площі, маси____75

  6. Література__________________________________76


Втуп

Україна має давню і величну культуру та історію. Процеси становлення державності в Україні мають тисячолітні традиції. Як свідчить історія, вони не були простими і супроводжувалися національно-визвольною боротьбою українського народу. Події, що зараз відбуваються в Україні та світі, яскраво свідчать про те, що державна незалежність не є данністю, а постійно потребує захисту. Для успішного розвитку Української держави необхідно створити суспільство активних і свідомих громадян, громадян з високими патріотичними почуттями. Відповідно до Конституції України, Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 роки» одним із пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодих поколінь. Патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни.

Патріотизм – складне і багатоаспектне поняття, яке розглядається з філософських, соціологічних, культурологічних, історичних і психолого-педагогічних позицій. Науковці трактують патріотизм як: якість особистості; сукупність ідей, переконань і дій; суспільний і моральний принцип; єдність почуттів, переконань і діяльності; здатності й потреби особистості; приналежність людини до певного етносу тощо.

У сучасних умовах національна ідея має вирішальне значення, навколо неї слід формувати цілісну систему сприйняття навколишнього світу. Використання елементів українознавства у процесі викладання математичних дисциплін руйнує стереотип про те, що народні звичаї, традиції тощо є об’єктом уваги лише предметів суспільно-гуманітарного циклу. Практика свідчить, що дітей значно більше цікавлять задачі, засновані на цікавих фактах з історії краю, а, ніж ті, у яких матеріал подано за допомогою абстрактних висловів типу «із пункту А в пункт В». Також неабияку зацікавленість викликають задачі, що мають народознавчу основу. Задачі скомпоновано так, щоб учні, здобуваючи математичну компетентність, пізнавали цікаві факти про Україну і її народ.

Розв’язуючи математичні задачі прикладного змісту, учні досліджують співвідношення українських старовинних і сучасних одиниць вимірювання ваги, об’єму, довжини, мають змогу на практиці застосувати знання, здобуті у процесі вивчення географії, біології тощо. Системна, багатоаспектна робота з учнями (зокрема й на основі комплексного діяльнісного українознавчого підходу) дає змогу створити навчально-освітній мікроклімат, у якому дитина формується й розвивається як невід’ємна частина української нації, що має свої звичаї і традиції, зберігає й використовує мудрість поколінь.

Математичні задачі з елементами українознавства для 5–9 класів

5-й клас

Задача 1-А. Зібралися козаки до Туреччини, щоб визволити своїх побратимів із неволі. У похід вони вирушили на 5 човнах-чайках, у кожному з яких було по 17 козаків, і на 8 козацьких підводних човнах (по 23 козаки в кожному). Скільки запорожців рушило рятувати товаришів?


Задача 1-Б. Вирішили якось запорожці написати листа турецькому султанові. Зібралося 25 козаків. Кожен склав по три рядки. У кожному рядку вмістилося 6 слів. Скільки загалом слів було в листі?


Задача 2-А. Пік найвищої гори світу Еверест розташований на висоті 8844 м над рівнем моря, шо на 6783 м вище, ніж пік Говерли – найвищої вершини Українських Карпат. Визначте висоту Говерли.


Задача 2-Б. Великий каньйон Колорадо, найглибший каньйон світу, знаходиться у США, у штаті Аризона. Його глибина сягає 1600 м, що на 1280 м більше, ніж глибина Великого каньйону Криму – найглибшого каньйону України. Знайдіть глибину Великого каньйону України.


Задача 3-А. Найбільше море, що омиває береги України, – Чорне море. Його площа сягає 422000 км2, що на 5278000 км2 менше, ніж площа Філіппінського моря, найбільшого моря на планеті. Знайдіть площу Філіппінського моря.


Задача 3-Б. Найменше море планети – Мармурове. Його площа становить 12000 км2, що на 27000 км2 менше, ніж площа Азовського моря. Знайдіть площу Азовського моря.
Задача 4-А. Площа Росії дорівнює 17075000 км2, що на 16867400 км2 більше, ніж площа Білорусі. Площа ж Білорусі на 396028 км2 менша, ніж площа України. То яку площу займає Україна?


Задача 4-Б. Площа Дніпропетровської області, найбільшої області України, дорівнює 31900 км2, що на 19100 км2 більше, ніж площа найменшої області, Закарпатської. Площа Закарпатської області на 15300 км2 менша від площі Київської області. То яку площу займає Київська область?
Задача 5-А. Гетьман Петро Сагайдачний мав у своєму війську 17500 козаків. Він збирався вирушати в морський похід на чайках – козацьких човнах, кожен із яких вміщує 70 осіб. Скільки човнів знадобилося гетьманові?
Задача 5-Б. У будівництві однієї чайки брало участь півсотні осіб. Скільки човнів одночасно могли збудувати козаки із війська Сагайдачного, у якому налічувалося 17500 запорожців?


Задача 5-В. Якось гетьман Сагайдачний на 25 човнах вивів у море сьому частину свого війська. Щоб непомітно обійти сторожу, гетьман, висадивши козаків на берег, наказав волоком перетягти човни по піску. Скільки козаків перетягувало один човен?
Задача 5-Г. Якщо в похід із Сагайдачним вирушило 2500 козаків, то у скільки разів кількість човнів, що залишилися на Січі, перевищувала кількість човнів, що вирушили в обхід татарської сторони?
Задача 6-А. На Великдень у родині приготували 6 крашанок, що на 4 менше, ніж писанок, а шкрябанок приготували вдвічі менше, ніж крашанок і писанок разом. Скільки всього яєць оздобили до свята?


Задача 6-Б. На Великдень уся родина разом іде до церкви. Усього зібралося 5 чоловіків, на 6 менше, ніж жінок. А дітей було вдвічі більше, ніж чоловіків і жінок разом. Скільки всього членів цієї родини піщло до церкви?
Задача 7. Українські козаки любили подорожувати. Якось вони дістали географічну карту, на якій були позначені три міста – Київ, Кривий Ріг і Донецьк. Відстань між Києвом і Кривим Рогом на карті становила 11 см, між Донецьком і Кривим Рогом – 10 см, між Києвом і Донецьком – 18 см. Найбільша відстань між містами на місцевості становить 630 км. Знайдіть відстані між іншими містами й масштаб карти.
Задача 8. У 1556 році на острові Мала Хортиця було закладено фортецю, що поклала початок Запорозькій Січі. Скільки років минуло з того часу?


Задача 9. У Запорозькій Січі постійно було 50 гармат. Гармата середнього калібру коштувала стільки, скільки коштувало стадо з 442 корів, а один постріл із такої гармати коштував, як 9 корів. Обчисліть, у скільки корів обходилися козакам 50 гармат і один постріл із них.


Задача 10. У морські походи запорожці вирушали на великих човнах, що називалися чайками. В одну чайку вміщалося 50–70 козаків зі зброєю й харчами. Кожен козак був озброєний двома рушницями й шаблею. За часів гетьмана Сагайдачного кількість чайок сягала 300. Скільки козаків вирушало в похід на чайках і скільки в них було зброї?
Задача 11. Запаси нафти в Україні становлять 85 млн тонн. Обчисліть, на скільки років вистачить цих ресурсів, якщо щороку видобувають 5 млн тонн?
Задача 12-А. В Україні близько 23000 річок, з них а річок мають довжину, меншу за 100 км, а решта – більшу. Складіть формулу для обчислення кількості річок, що мають довжину понад 100 кілометрів. Обчисліть цю кількість, якщо а=22884.
Задача 12-Б. З 24 областей України b областей мають населення чисельністю понад 2000000 осіб, а решта – менше. Складіть формулу для обчислення кількості областей, у яких чисельність населення менша, ніж 2000000 осіб. Обчисліть цю кількість при b=6.
Задача 13-А. Кушнір вичинив 16 шкір ягнят. Із b вичинених шкір він пошив кожух собі, а з c шкір – 2 кожушки своїм синам. Складіть вираз для обчислення кількості шкір, що залишилися. Знайдіть значення виразу, якщо b=5, c=4.


Задача 13-Б. Із 30 кг глини гончар виліпив x кухлів і y глечиків, витративши на один кухоль 2 кг глини, а на один глечик – 3 кг глини. Складіть вираз для обчислення кількості глини, що залишилася в гончаря. Знайдіть значення виразу, якщо x=2, y=4.


Задача 14-А. Довжина суходільного державного кордону України з Росією дорівнює 1955 км, з Угорщиною – 135 км, з Польщею – 542 км, з Румунією – 608 км, з Молдовою – 1222 км, зі Словаччиною – 98 км, а з Білоруссю – 1084 км. Знайдіть загальну довжину суходільного кордону України.
Задача 14-Б. Довжина суходільного державного кордону України дорівнює 6544 км. Довжина морського кордону на 4289 км менша, ніж довжина суходільного кордону. Знайдіть загальну довжину лінії кордону України.
Задача 15-А. Найбільшою затокою, що омиває береги України, є Каркінітська затока. Її довжина становить 118 км, а ширина – 80 км. Знайдіть периметр Каркінітської затоки.


Задача 15-Б. Найбільший острів, що належить Україні, – Джарилгач. Його довжина сягає 40 км, а ширина – 5 км. Знайдіть периметр острова.
Задача 16. Хортиця – найбільший дніпровський острів. Його ширина – 2 км 500 м, а довжина на 9 км 500 м більша. Визначте довжину острова Хортиця.
Задача 17-А. Площа одного з наймальовничіших куточків України – гірського озера Синевир, що на Закарпатті, – становить 0,0003 площі кримського озера Сасик – найбільшого в Україні. Скільки квадратних кілометрів становить площа озера Синевир, якщо площа Сасику дорівнює 210км2.


Задача 17-Б. Під час святкування Масляної родина тиждень поспіль готувала млинці з різною начинкою. Млинці з медом становили 1/9 від усіх млинців. Скільки млинців із медом приготувала родина, якщо всього млинців було 180?
Задача 18-А. Лемішка – це кашоподібна борошняна страва. У глечик із підсоленим окропом всипали підсушене гречане борошно, постійно перемішуючи й розтираючи його кописткою, щоб не утворювалися грудки. Потім цю масу ставили і піч упрівати. Для приготування страви треба взяти 3 частини води й 1 частину борошна. Скільки грамів води й борошна треба використати, щоб приготувати 3 гривні лемішки?


Задача 18-Б. Каша – одна з найдавніших і найпоширеніших слов’янських страв. Її готували з пшона, гречки, ячменю, вівсі, кукурудзи. Для крутої каші крупу й воду брали в такому співвідношенні: гречки – 1 частину, води – 2 частини, пшениці – 2 частини і води – 3 частини. Скільки грамів води треба взяти, щоб приготувати 3 гривні гречаної і 5 гривень пшеничної каші?
Задача 19-А. В Україні мешкають представники понад 100 націй. Серед них 35536098 етнічних українців, що становить 78% від населення України. Знайдіть чисельність населення України.
Задача 19-Б. Найбільша етнічна меншина в Україні – росіяни. Їх чисельність становить 17,3% від загальної чисельності населення України. Знайдіть чисельність росіян, які мешкають на території України, якщо населення України становить 48200000 осіб (див. діаграму).


Задача 20-А. Найбільше українців у відсотковому відношенні мешкає на Тернопільщині – 97% від загальної чисельності населення області. Найменше українців в АР Крим – 25% від населення цього регіону. На скільки більше українців мешкає в Тернопільській області, ніж у Криму, якщо населення Тернопільщини становить 1105400 осіб, а населення АР Крим – 1955424 особи?
Задача 20-Б. За статичними даними, у 2012 році в Україні кількість людей із вищою освітою становила 113,6% порівняно з аналогічним показником у 2010 році. На скільки більше людей мало вищу освіту в 2012 році, якщо в 2010 році їх було 12048000осіб?
Задача 21-А. Рівнини становлять 95% території України, а решта – гори. Скільки відсотків території України займають гори?


Задача 21-Б. 68% мешканців України мешкає в містах, а решта – сільське населення. Скільки відсотків жителів України мешкає в сільській місцевості?
Задача 22-А. Площа біосферного заповідника «Асканія-Нова» (Херсонська область) дорівнює 11,1 тис. га. Площа природного заповідника «Медобори» (Тернопільська область) дорівнює 94% площі заповідника «Асканія-Нова» і 25% площі природного національного парку «Синевир» (Закарпаття). Знайдіть площу парку «Медобори» і площу парку «Синевир».


Задача 22-Б. Площа Київського водосховища становить 922км2, а Канівського – 675км2. Частка мілководдя від загальної площі Київського водосховища становить 40%, а від площі Канівського – 24%. На якому з водосховищ мілководдя займає більшу площу?
Задача 23-А. Ціп – традиційне ручне знаряддя для молотьби. Він складався з держака довжиною до 0,9 сажня робочої частини і бича – дубового кийка довжиною до 0,5 сажня. Обидві частини з’єднувалися сирицевим гужиком (ув’яззю), що давало змогу робочій частині обертатися на держаку. Знайдіть довжину держака й бича ціпа в сантиметрах.


Задача 23-Б. До кошиці (місце зберігання кукурудзи в качанах) 2 синів принесли 2 мішки кукурудзи. В одному мішку було 2,5 пуда, а в другому – 0,5 гилетки. Скільки кілограмів кукурудзи було принесено до кошиці?
Задача 24-А. Борщ – одна з найулюбленіших страв українців. Його склад: капуста – 0,5 гривні, буряк – 7 золотників, морква – 7 золотників, петрушка (пастернак) – 4 золотники, картопля – 0,3 гривні, сало – 10 золотників, часник – 5 золотників, цибуля – 5 золотників, сироватка – 0,2 гривні, сметана – 6 золотників, свинина – 0,4 гривні. Скільки грамів овочів необхідно взяти для приготування борщу?


Задача 24-Б. У крамниці першого дня було продано 5 гилеток цукру, другого – 4 пуди, а третього – на 10 гривень менше, ніж другого. Скільки кілограмів цукру було продано за три дні?
Задача 25-А. Цукровий завод виробляв 45 тисяч пудів цукру на рік. Скільки ластів цукру виробляв завод за добу?
Задача 25-Б. У 1912 році в селищі Катеринопіль запрацював млин, що перемелював за добу 6,5 кореців зерна. Скільки тонн зерна перемелював млин на рік?


Задача 26-А. Оранка – спосіб розпушування землі перед сівбою. У давнину її здійснювали ралом. Глибина оранки коливається від двох до дев’яти вершків. На яку глибину в середньому орали наші предки?
Задача 26-Б. Гона – міра відстані, що дорівнювала довжині ланів. Оскільки в різних селищах лани були неоднаковими, гона була нестабільною одиницею. Розрізнялися невеликі, 60 сажнів, середні, 80 сажнів, і добрі гони – 120 і більше сажнів. Знайдіть середнє значення гони в метрах. Результат округліть до сотих.
Задача 27-А. До комори на зберігання поклали моркву в трьох кошиках. У першому кошику було 2 пуди моркви, у другому – на 10 футів менше, а маса моркви в третьому складала половину маси в перших двох кошиках. Скільки кілограм моркви в середньому було в кожному кошику?


Задача 27-Б. У курнику господаря були білі кури масою 6 грамів, попелясті масою – 5 грамів і чорні масою 8 грамів. Скільки грамів у середньому важить курка в цьому господарстві?
Задача 28-А. Відстань між Ужгородом і Житомиром на карті, масштаб якої 1:5000000, дорівнює 12,8 см. Обчисліть відстань між Ужгородом і Житомиром на місцевості.
Задача 28-Б. Відстань між Києвом і Одесою на карті, масштаб якої 1:5000000, дорівнює 9,6 см. Обчисліть відстань між Києвом і Одесою на місцевості.
Задача 29-А. Відстань між Донецьком і Харковом становить 335 км. Якою буде відстань між цими містами на карті, масштаб якої 1:5000000?
Задача 29-Б. Відстань між містами Суми й Чернігів становить 350 км. Якою буде відстань між цими містами на карті, масштаб якої 1:4000000?
Задача 30-А. Відстань між містами Жашків і Черкаси на місцевості дорівнює 220 км, а на карті – 5,5 см. Знайдіть масштаб карти.
Задача 30-Б. Відстань між містами Миколаїв і Луцьк на місцевості дорівнює 780 км, а на карті – 13 см. Знайдіть масштаб карти.
Задача 31-А. Обскубуючи гусей, господиня одержала від першої гуски 0,5 фунта пуху, від другої – 0,2; від третьої – 0,3; від четвертої – 0,6; від п’ятої – 0,7 фунта пуху. Скільки грамів пуху в середньому одержала господиня від однієї гуски?


Задача 31-Б. Із трьох полів площею в одну десятину, півтори десятини і дві десятини зібрали відповідно 162, 240 і 294 пудів пшениці. Скільки центнерів пшениці в середньому зібрали з 1 га?
Задача 32. Подорожній за одну годину пройшов пішки 1 версту, за дві години проїхав на возі 31 версту, протягом однієї години пролив 2 версти річкою. З якою швидкістю в середньому рухався подорожній?
  1   2   3   4

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Уроках математики
Формування компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, але й адекватних методів...

Уроках математики
Освітні системи в будь-якій країні світу повинні сприяти організації основних завдань соціально-економічного та культурного розвитку...

Організація навчально-виховного процесу з математики
Фахівці з методики викладання математики, які складають навчальні програми для шкіл різного профілю,часто ставлять запитання про...

Уроках математики
Однак, як це робити, викладач не завжди знає. Нерідко це приводить до того, що розвиток логічного мислення значною мірою йде стихійно,...

Уроках математики
«Народна математика може дати школі цінний матеріал для пізнання свого рідного краю, розвинути любов до рідного краю І цим допомогти...

Методичні рекомендації щодо вивчення математики у 5-9 кла­сах подано...
«Збірник програм з математики для допрофільної підготовки та профільного на­вчання (у двох частинах)», видавництва «Ранок», Харків,...

Значення міжнародних конгресів математиків для становлення математики як науки
Гільберта. І дійсно, міжнародне співтовариство математиків потратило протягом цього сторіччя великі зусилля в пошуках розв’язків...

Г. М. Микитюк Критичність мислення та формування компетенцій
У пропонованому посібнику розглядаються можливості уроків критичного мислення з використанням методів навчання математики у формуванні...

Кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-методичної...
Буковська О. І. кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-методичної роботи ліцею «Престиж» м. Києва, вчитель-методист...

Тема «Історія математики»
Готуючись до гри, учні опрацьовують літературу І знаходять відповіді на запитання з тем



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

i.lekciya.com.ua
Головна сторінка