Пошук по сайту


Велосипедний туризм

Велосипедний туризм

Сторінка1/3
  1   2   3





Велосипедний туризм





УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ Закарпатської Обласної Державної Адміністрації

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, Краєзнавства, ЕКСКУРСІЙ І СПОРТУ Учнівської МОЛОДІ

ВЕЛОСИПЕДНИЙ ТУРИЗМ
(методичний посібник)

Ужгород – 2010 рік


Навчально-методичний посібник розрахований на керівників профільних гуртків загальноосвітніх шкіл області, позашкільних навчально-виховних закладів, центрів туризму а також керівників самодіяльних велотуристичних груп.

В матеріалах в стислій формі подається інформація про велотуризм як вид спорту та активного дозвілля. Викладені основи організації та тактики велопоходів, підбору велосипеду та спорядження, вибору районів подорожей, правил дорожнього руху для велосипедистів, а також особливості змагань з велотуризму.

Відповідальний за випуск Чепа В.І. – директор Закарпатського центру туризму.

Матеріали підготував Жданович О.В. – керівник гуртків Закарпатського центру туризму




ЗМІСТ

Історія розвитку велосипедного туризму на Україні …………..….………… 5

Велосипед для спортивного велопоходу…………………………………………… 7

Особливості велотуризму. Райони проведення

велопоходів різних категорій. Розробка маршруту.

Маршрутна документація……………………………………………..………….……… 12

Спорядження для велопоходу. Особисте і громадське

спорядження …………………………………………………………………………….…… 15

Тактика велопоходу. Організація руху.

Денний пробіг……………………………………………………………………..………….… 18

Орієнтування в велопоході. Використання карт, схем,

Звітів ………………………………………………………………………………………………… 21

Правила проведення спортивних походів (СП).

Маршрутно-кваліфікаційна комісія (МКК)………………………..…..…..…..… 23

Формування велогрупи. Обов'язки учасників у вело поході ……….… 25

Правила Дорожнього Руху (ПДР) для велосипедистів …………………..… 27

Змагання з велосипедного туризму. Правила проведення

змагань………………………………………………………………………………………...….… 31

ЛІТЕРАТУРА………………………………………………………………………………..….…… 34

Велосипедний туризм - це вид спортивної дисципліни, що відноситься до неолімпійських видів спорту. Велосипедний туризм містить в собі як елементи велосипедної гонки на час, так і елементи тривалого багатоденного автомобільного ралі - курсування по заданому шляху із застосуванням навігаційних приладів (GPS-приладу, компаса, карт) з використанням навичок орієнтування. Беручи активну участь у спортивному велосипедному туризмі можна здобути звання "Майстра спорту", або подати заявку на отримання звання "Інструктора" або "Старшого інструктора" велосипедних походів.

 Велотуристичний спорт - це найбільш екологічно чистий, безпечний та корисний для здоров'я тип подорожей. Велотуризм приваблює не тільки враженням від швидкості, свободи, але й цікавими маршрутами, екскурсіями і можливістю повноцінного відпочинку на природі в екзотичних умовах. Таким чином, велотуризм - суцільний позитив, було б здорове бажання крутити педалі.

Вам представляться щонайменше сотні кілометрів різноманітних маршрутів з центрами відпочинку, туристичною інформацією і всілякими додатковими моментами для велотуристів. Кожен, новачок або професіонал, зможе знайти для себе відповідний маршрут, одночасно пізнаючи природні і культурні цінності країни. Взяти участь в нескладному поході може кожен, хто має навички їзди на велосипеді. Запам'ятайте, що велосипед пройде там, де не проїде автомобіль, і доїде туди, куди пішки людина не дійде!

Історія розвитку велосипедного туризму на Україні

Велосипедний туризм в Україні має дуже давню традицію. По матеріалах українських часописів перші «Спілки велосипедистів-аматорів» засновані в Харкові, Севастополі та Одесі у 1887 році, до речі, у Києві тільки через п’ять років - у 1892 р. З тих часів були зльоти та занепади у велосипедному русі в Україні, але найбільшого поширення велотуризм набув у Радянські часи. Перші секції велотуризму при клубах та підприємствах почали з’являтися у 50-ті роки.

Перша комісія велосипедного туризму з`явилася в Клубі туристів Харкова у 1969 році. За кілька років комісії велосипедного туризму почали роботу у Житомирський області, Донецьку, Запоріжжі, Києві, Дніпропетровську, Сімферополі, Одесі та інших містах. В ті часи Головна комісія велотуризму працювала в Харкові і тільки у 1981 році вона «переїхала» у Київ.
В 1979 р. вперше в Україні в м. Харкові, були проведені республіканські змагання з техніки велосипедного туризму.

Велокомісії активно працюють в 11-ти осередках України

З кожним роком кількість всеукраїнських велосипедних змагань поступово зростає: 2004 р. – 1, 2005 р. – 1, 2006 р. – 2, 2007 р. – 2 , 2009 р. - 3

Календар всеукраїнських та обласних змагань з велотуризму 2007 року налічує понад 20 змагань.

Протягом останніх 3 років у всеукраїнських змаганнях з техніки велосипедного туризму брали участь команди з 6 - 10 регіонів.

Існуюча методика категорування велопоходів дозволяє проводити на теренах України велопоходи 1-5 к\с. Це дозволяє виконувати звання Майстер Спорту України не виїжджаючи за кордон. Велопоходи шостої к\с вже треба проводити в районах Кавказу, Уралу, Сибіру, Центральної Азії.

Кожний вид діяльності людини враховує якийсь стимул. Зараз майже єдиним стимулом займатися спортивним велотуризмом є присвоєння спортивного розряду, а це є недостатнім для залучення громадян України займатися велотуризмом. Це є причиною того,що МКК ФСТУ реєструє дуже малу частину громадян, які їздять у велопоходи.

Традиційно активна діяльність людини поділяється на фізкультуру та спорт, на велопоходи масових розрядів ПВД, Н\К, 1 к.с. 2 к.с., та складні велопоходи високих досягнень: 3 - 6 к.с. Кожен напрямок має свої стимулюючі засади. Велотуризм потрібно розподіляти на оздоровчий, який буде залучати великі верстви населення до занять велотуризмом, та велотуризм високих досягнень, мета якого - складні велопоходи, високі розряди та звання «майстер Спорту України».

Велосипед для спортивного велопоходу

На сьогоднішній день найбільш поширені такі типи велосипедів:

Шосейно-гоночні велосипеди (Road Bikes) Призначені для спортивних перегонів, марафонів і просто аматорської їзди по дорогах з гладким твердим покриттям.
Спортивно-туристські (Multitrack Bikes) Для багатоденних велопоходів по дорогам з різним покриттям та з перевезенням вантажу 12 -18 кг.


Дорожні (City Bikes) Їзда по місту з невеликим вантажем.

Гірські. MTB (Mountain Terrain Bikes) Їзда по гірських дорогах і стежках без вантажу, та участь у змаганнях з гірського велосипеда.

Гірські. MTB Downhill. Для швидкисного спуску по складному рельефу



Tріальні. BMX (Bikes Moto-cross)

Короткі дистанції типу мотокросу і тріалу та для фігурного водіння велосипеда
Кожен тип велосипеда може комплектуватися певною групою (класом) навісного устаткування. Перерахуємо ці групи, починаючи з самої елітної і отже найдорожчої і легкої від компанії Shimano.

Гірські та туристичні велосипеди: XTR, Deore XT, Deore, Alivio, Acera, Altus, і Tourney - сама проста, дешева, і важка.

Міські, дорожні, туристичні велосипеди: Alfine, Nexus, XT, LX

Шосейні, гоночні велосипеди: Dura-Ace, Ultegra, 105, Tiagra, Sora

З існуючих типів імпортних велосипедів, найбільш повно підходять для проведення багатоденних велоподорожей спортивно-туристські (Multitrack Bikes) велосипеди. Хороший фірмовий спортивно-туристський велосипед можна придбати за 400-900 у.е.. У цьому ціновому діапазоні знаходяться, наприклад, велосипеди Kellys, Trek, Gary Fisher, і цілий ряд інших велосипедів. Відмінною рисою таких велосипедів є великий діаметр коліс - 28 дюймів (in) або 622 мм. Ще по-іншому, велосипеди з таким діаметром колеса називають гібридами (Hybrid). Набагато легше купити імпортний велосипед дорожний міський велосипед - City Bike. Ціна на такі велосипеди в середьому 300-500 у.е.. Цей тип велосипеда має 18-21-24 передач, багажник, хром-молібденову або алюмінієву раму, колеса на 36 спиць і діаметром 26 in = 590 мм. або 28 in = 622 мм. Навісне обладнання може бути класу від Alivio-Deore до Alfine. У нескладні велопоходи цілком згодиться й клас Tourney.

При виборі велосипеда враховуйте, порівнюйте свій рост до розміру рами.

Розмір рами, як правило, зазначений на вертикальній трубі - 16 in - 17 in = 155-165 см ріст велосипедиста; 18 in - 19 in = 165 -175 см ріст; 20 in - 21 in = 180 - 200 см ріст. Якщо Ви оберете маленьку раму при своєму великому рості - доведеться ставити довгу підсідельну трубу, а це призведе до підвищених навантажень у кріпленні підсідельної труби в рамі і, як наслідок, імовірність появи тріщини в цьому районі. Вибір діаметра колеса: 26 чи 28 дюймів? Це все ще є предметом полеміки. Кожен розмір колеса має свої "плюси" і "мінуси". Гуму для велопоходів 1-3 к.с. краще вибирати не "злу", а "напів-слік". Передня підресорена вилка зменшує стомлюваність рук і верхнього плечового поясу, але разом з цим зменшує "інформативність" керма, ускладнює керованість, і тому передній підвіс має бути по-жорсткіше. ( "Двухпідвіс" взагалі не годиться для велотуризму - вони важкі і є проблеми з установкою заднього багажника). Велосипед для велопоходу повинен бути як можна легше: для цього знімають все зайве - підніжки, залізні крила та іншу мішуру.

Дуже важливим є підбір велобагажника, велорюкзака і велочехла. У спортивних велопоходах основний вантаж перевозиться у велорюкзаках і розташований він на велобагажнику, але ні в якому разі не на спині! (на спину можна невеликий рюкзачок на 3-4 кг.). Головне, щоб багажник був міцним, а велорюкзак мав обсяг не менше 50-60-ти літрів та кишені для додаткових фляг з водою.








Особливості велотуризму. Райони проведення велопоходів різних категорій. Розробка маршруту. Маршрутна документація

Велосипедний туризм має деякі особливості в порівнянні з іншими видами туризму. Це, перш за все, велика інтенсивність руху і, як наслідок, велотурист встигає побачити набагато більше ніж, наприклад, пішохідник . Велотурист для подорожі використовує більш складну техніку - ВЕЛОСИПЕД, а велосипедна група і кожен її спортсмен окремо, є учасником дорожнього руху, і зобов'язана підкорятися Правилам Дорожнього Руху.

Природно, гори на одну-дві категорії підвищують рівень складності маршруту (Крим - до III категорії, Карпати - до IV). Запропонуємо як приклади найбільш характерні маршрути для різних регіонів країни. Якщо Карпати можна назвати туристської "меккою", то лівобережна промислова частина республіки, особливо східні області, не користуються великою популярністю. На другому місці для велотуристів є Крим, переважно у травні, коли там вже тепло, але ще не почався масовий наплив відпочивальників. Карпати особливо приваблюють тих, хто хоче зробити походи III і IV категорій складності. Пропонуємо варіант "трійки" по Карпатах: Дрогобич - Борислав - Східниця - Турка - пров. Ужоцький - Ужок - Ростока - Воловець - Міжгір'я - Синевир - (оз. Синевир) - Колочава - Драгово - Тячів - Рахів - Ясіня - перевал Яблуницький - Кремінці - Верховина - Косів - Кути - Вижниця - Берегомет - Сторожинець - Чернівці. 620 км. На маршруті десять перевалів висотою від 800 до 1000 м, на окремих ділянках - піщано-гравійне покриття доріг. "Четвірка" звичайно включає в себе піщано-гравійний ділянку Дубове - Косівська Поляна - Рахів. Ось надійний "четверочний" фрагмент: Івано-Франківськ - Росільна - Червоне - Осмолода - Лопухов - Усть-Чорна - Дубове - Рахів - Луги - річка Говерла - сідловина між м. Петросом та м. Говерлою - річка Лазещина - пров. Яблуницький - Верховина - Кути. До речі, у Західній Україні багато місцевих дорог - з піщано-гравійним покриттям. Що стосується Карпат, то по головному вододілу ланцюга на окремих ділянках йде хороша стежка, місцями цілком стерпна для велоїзди. До Криму звичайно їдуть за "трійкою". В Криму багато привабливих для велосипедистів місцевих доріг у глибині гірського масиву, де може виявитися чимало ділянок з елементами IV категорії складності. Багато в серединній гірській частині Криму і визначних пам'яток, наприклад, колишні печерні міста та монастирі, чимало тут куточків з унікальною природою. Ось фрагмент одного з варіантів "трійки": Бахчисарай - Чуфут-Кале - Кудріно - Баштанівка - Печерні - Голубинка - Новоульяновка - Мангуп-Кале - Тернівка - Чорноріченське - мис Сарич - Форос - пров. Байдарські Ворота - Родниковська - Передове - Соколине - пер. Ай-Петрі - водоспад Учан-су - Ялта - пер. Чугельскій - Алушта - Привітне - Білогірськ - Грушівка - Судак - Планерське - Феодосія. Ті групи, які спрямовуються до Карпат, проїжджають в поїздах аж ніяк не менш цікаві місця Житомирської, Хмельницької, Тернопільської, Львівської областей. Ось такий складний, але цікавий шлях по місцевих дорогах можна прокласти з Києва до Львова: Київ - Українка - Трипілля - Ржищів - Кагарлик - Миронівка - Богуслав - Саварка - Ольшаниця - Біла Церква - Сквира - Попільня - Брусилів - Радомишль - Черняхів - Новоград - Волинський - Городниця - Корець - Славута - Острог - Кременець - Почаїв - Броди - Радехів - Львів. Весь маршрут - близько 1000 км, за складністю цілком "тягне" на "двійку", розрахований на відпустку. Основним документом групи скоючої спортивний велопохід, є "Маршрутна книжка", що містить дані про маршрут велопоходу, його терміни, учасників та їх спорядження. Маршрутна книжка перед виходом на маршрут заповнюється керівником і подається на розгляд у маршрутно-кваліфікаційну комісію (МКК) не пізніше 15 днів до початку велопоходу. Після розгляду заявочних матеріалів та отримання позитивного рішення МКК, Маршрутна книжка засвідчується печаткою МКК і видається керівникові велогрупи. Маршрутна книжка дозволяє групі відвідувати території місцевості з обмеженим доступом, ставати на облік до Контрольно-рятувальної служби району маршруту. Після проходження маршруту починається етап підготовки звіту про похід. Звіт про велопохід містить: довідкові відомості про маршрут, учасників, технічний опис маршруту (відстані, орієнтири, зручні місця діб, джерела води, магазини та іншу корисну для велотуристів інформацію). Готовий звіт подається до МКК і там затверджується. Після чого всім учасникам видаються іменні Сертифікати (Довідки). Учасник з довідкою про велопохід 1-й к.с. тепер може брати участь у велопоході 2-й к.с. і так далі до велопоходів вищої категорії складності. Довідка про велопохід дозволяє учаснику у спортклубі або Спорткомітеті отримати залікову книжку спортсмена і привласнити розряд зі спортивного туризму.
  1   2   3

поділитися в соціальних мережах





База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

i.lekciya.com.ua
Головна сторінка